درباره وبلاگ
موضوعات
بدون موضوع (7)
صفحه ها
آمار وبلاگ
تعداد بازديد :10279
تعداد نوشته ها : 7
تعداد نظرات : 0
فيدها
آرشيو مطالب
سفر و مسافرت
همه چیز برای سفر به وان ترکیه، هزینه، اقامت، هتل
اکثر سوالهایی که دوستان میکنند مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به بحث "هزینه" های سفر به وان است. البته مبرهن است که هزینه هر نفر به نفر دیگر متفاوت است اما در این پست سعی داریم هزینه های پایه یعنی حداقل پولی را که یک نفر باید خرج کند را توضیح دهیم.

سفر زمینی به وان


توجه به این نکته ضروریست که در اکثر موارد ، وقتی دو نفر یا بیشتر با هم مسافرت میکنند ، خیلی از هزینه ها (پس از سرشکن کردن بر تعداد نفرات) پایین تر از هزینه ی مسافرت انفرادی است . برای مثال شما ممکن است مجبور شوید برای مسافتی اتومبیل دربست کرایه کنید که در این صورت ، با بیشتر بودن تعداد نفرات ، هزینه انفرادی هر نفر پایین خواهد آمد . اما در کل سفر به وان میتواند یکی از کم هزینه ترین مسافرتهای خارجی شما باشد . حتی پایین تر از هزینه مسافرت و اقامت به یکی از شهرهای استان همجوار خودتان! و زمانی که بدانید با سفر به وان ، علاوه بر یک مسافرت خوب و به یاد ماندنی ، می توانید با خرید های ارزان و بصرفه ، کلی در هزینه های خرید سالیانه صرفه جویی کنید ، جذابیت موضوع برایتان بیشتر خواهد شد .


اما اصل مطلب ......


هزینه دریافت پاسپورت : شاید بنظر دوستانی که زیاد مسافرت خارجی می روند ، این قسمت زائد بنظر بیاید اما خانواده 5 نفره ای که برای اولین بار میخواهد مسافرت ارزان خارج از کشور را تجربه کند باید هزینه صدور پاسپورت را نیز در نظر بگیرد .


هزینه دریافت پاسپورت برای هر نفر را با تمام مخلفات( تهیه عکس - فیش های واریزی به بانک - هزینه پلیس +10 و هزینه پست و رفت و آمد های خودتان) را حدودا 100 هزار تومان در نظر بگیرید . برای دریافت پاسپورت (بعد از تحویل مدارک) یکهفته ای هم باید منتظر بمانید .


هزینه کاپوتاژ خودرو ، گواهینامه بین المللی ، کارت بین المللی خودرو ، پلاک ترانزیت و برچسب IR : این بند مخصوص عزیزانی است که میخواهند با خودرو شخصی به مسافرت وان بروند و دوستانی که از وسیله نقلیه عمومی استفاده میکنند این هزینه را نداشته و در عوض هزینه های ایاب و ذهاب (بلیط یا کرایه اتومبیل)خواهند پرداخت .


هزینه کاپوتاژ خودرو با مخلفات را حدودا پانصد هزار تومان در نظر بگیرید . این هزینه برای بار اول است و در دفعات بعدی شما هزینه صدور پلاک را نخواهید پرداخت .


هزینه بیمه خودرو : برای مسافرت به وان با خودرو شخصی ، بیمه اجباری است . در مورد بیمه در پست مربوطه توضیح کامل داده شده . هزینه آن بین 75 هزار تومان(15 روزه آکسا)  تا 120 هزار تومان(بیمه ترکیه) است . این هزینه نیز صرفا برای افرادیست که با ماشین خودشان مسافرت می کنند.

هزینه عوارض خروج از کشور : این هزینه برای هر نفر 28000 تومان است (25000 تومان عوارض خروج از کشور و 3000 تومان عوارض شهرداری) . دقت کنید که این اعداد و ارقام صرفا برای عبور زمینی از مرز رازی است و مرزهای دیگر ممکن است عوارض شهرداری متفاوتی داشته باشند ، اما مبلغ 25000 تومان رقم ثابت تمام مرزهای خروجی زمینی است .


هزینه مسافرت تا لب مرز :

الف - سفر تا شهر خوی. از آنجائیکه من از محل فعلی شما خواننده گرامی وبلاگ اطلاع ندارم ، زحمت این قسمت را خودتان بکشید و با توجه به نوع وسیله ای که تا خوی سفر میکنید برآورد هزینه بفرمائید. خوی در استان آذربایجان غربی واقع است و برای رسیدن به آن از طریق شهر تبریز می توانید یکی از مسیرهای

تبریز - صوفیان - مرند - خوی

یا

تبریز - صوفیان - شبستر - سلماس - خوی

و اگر از طریق ارومیه یا کردستان یا بقیه استانهای واقع در جنوب و جنوب غربی کشور مسافرت میکنید از طریق

ارومیه - سلماس - خوی


را انتخاب بفرمائید .

-----------------------------------------------------------------------

ب - هزینه سفر از خوی تا مرز زمینی رازی : اگر خودرو شخصی ندارید باید هزینه مسافرت از شهر خوی تا دم مرز رازی را نیز بحساب بیاورید . این هزینه بسته به انصاف راننده بین 50 تا صد هزار تومان برای یک سواری است (4 نفر)

البته اگر ساعت درست رسیدن به مرز را برنامه ریزی نکرده باشید شاید مجبور شوید شبی را نیز در خوی بیتوته کنید که به هزینه هایتان افزوده می شود . این مطلب برای افرادی که می خواهند بیمه خودرو را در مرز تهیه کنند بسیار اتفاق می افتد (پست مربوط به بیمه را مطالعه فرمائید)

هزینه پارکینگ و کپی مدارک : اگر با خودرو شخصی مسافرت کنید باید کپی از پشت و روی برگه کاپوتاژ و کارت ماشین را همراه داشته باشید در غیر اینصورت دوستان عزیزی که در مرز دکه دارند زحمت این کار را (البته با هزینه ای بسیار بیشتر ) برای شما خواهند کشید. اگر با خودرو شخصی تا دم مرز رفته و قصد دارید از آن به بعد با خودرو عمومی سفر کنید باید هزینه ای (حدود 3 تا 5 هزار تومان برای هر24 ساعت) برای استفاده از پارکینگ مرز پرداخت کنید.

ج - هزینه سفر از مرز تا شهر وان : چنانچه با ماشین شخصی به وان نمی روید ، بعد از خروج از مرز تاکسیهای ون ترکیه در انتظار شما هستند . آنها با دریافت 20 لیره برای هر نفر ، شما را تا هر جای وان که بخواهید می رسانند . این رقم ، هزینه ایست که موقع برگشت هم همین مقدار است . بنابراین برای رسیدن به شهر وان و برگشت تا لب مرز برای هر نفر 40 لیره نیاز دارید ( 20 لیره برای هر نفر، تنها مقدار پول ترکیه است که شما تا وان نیاز خواهید داشت . از بردن لیره اضافی خودداری کنید و ارز مورد نیاز را به دلار ببرید)

اگر بخواهید میتوانید با تاکسیهای ترکیه از خوی تا وان یکسره سفر کنید . کرایه این تاکسیها (در حال حاضر) ، 45000 تومان است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

هزینه اقامت (کرایه هتل) در وان : پس از اینکه به وان رسیدید ممکن است خستگی و استرس شهر غریب شما را وادار کند که حاضر شوید پول بیشتری بپردازید ، چنین نکنید ، با کمی گردش و جستجو خواهید توانست مکان مناسبی بیابید . بطور متوسط هزینه اقامت در یک هتل معمولی برای هر نفر 50 لیر است . البته برخی هتلها حاضرند تخفیف بیشتری هم به شما بدهند . هتل از مواردی است که هر چه تعداد افراد بیشتر بشود ، هزینه انفرادی هر شخص کاهش خواهد یافت . صبحانه های معروف و مفصل وان همراه قیمت اقامت شما محاسبه شده است (برای صبحانه هزینه ای نخواهید پرداخت)

-----------------------------------------------------------------------------------

هزینه خورد و خوراک : از آنجائیکه این هزینه بستگی کامل به اشتها و قدرت جیب مسافر دارد برآوردش کمی مشکل است اما هر نفر با 15 تا 20  لیره میتواند یک وعده غذای کامل (ناهار - شام) را نوش جان کند . هزینه های آب معدنی مورد نیاز و هله هوله ی مصرفی را نیز برای هر نفر روزی 5 لیره در نظر بگیرید.


افرادی که با خودرو شخصی مسافرت میکنند می توانند با بردن خوراک دو سه روزه ، این قسمت را از بیخ و بن! صرفه جویی کنند .


هزینه ایاب و ذهاب : برای رفت و آمد در داخل شهر تاکسی را فراموش کنید . هزینه تاکسی در ترکیه بسیار بالاست . برای ایاب و ذهاب میتوانید از مینی بوسهایی که در خیابانهای مرکز شهر ایستگاه دارند ( با کمی پرس و جو )استفاده کنید . کرایه این مینی بوسها برای هر نفر 2 تا 5 لیره است .


دوستانی که ماشین می برند از این هزینه معاف هستند . البته دقت کنید که بنزین مصرفی را مدیریت کنید تا شما را به مرز بازگرداند والا مجبور به زدن بنزین حدود لیتری 5 لیره خواهید بود !


هزینه ورودیه ها و بلیط ها : اگر صرفا برای خرید به وان می روید ، این بند شامل حال شما نخواهد شد . اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به دیدن مکانهای دیدنی و آثار باستانی علاقمند هستید برای بلیط و ورودیه چنین اماکنی نیز باید دست به جیب شوید . معمولا هزینه چنین مواردی بین 5 تا 10 لیره برای هر نفر است .


خوب .... این بود هزینه های حداقلی ، دوستانی که به وان سفر کرده اند میدانند که مسافر وان (بخصوص اگر خانم باشد یا حداقل یک همراه خانم داشته باشد ) در میان دریای خرید موج سواری خواهد کرد .

میزان هزینه ای که برای خرید در نظر میگیرید بستگی به تعداد دلارهای خوشرنگی است که در جیب دارید. تا دلتان می خواهد و بودجه تان اجازه میدهد ، بخرید ، اما میزان سقف کالای همراه مسافر در گمرک را نیز در نظر داشته باشید (هر پاسپورت 300 دلار) . دوستانی که کمی حرفه ای تر هستند حتی برای کودکان نیز پاسپورت جدا می گیرند و از ثبت به عنوان همراه در پاسپورت خودشان خودداری میکنند تا بتوانند از معافیت یک پاسپورت اضافی نیز بهره مند شوند.

از مسافرتتان لذت ببرید . تجربه شخصی من نشان داده که (در حال حاضر) یک مسافرت سطح معمولی به وان (بدون احتساب خرید ها) روزی (هر 24 ساعت) حدود صد هزار تومان هزینه دارد. حال ماشین حساب را بردارید و بسته به نوع سفرتان ، هزینه هایش را حساب کنید . برای راحتی کارتان ، هر لیر را 1500 تومان در نظر بگیرید.



برچسب ها :
(0) نظر
X